مریم اسحاقی



زندگی نامه
متولد رشت دی ماه 1348
دانش آموخته رشته پزشکی
فعالیت وبلاگ نویسی و انتشار نقدها در سایت های ادبی و روزنامه فرهیختگان از سال 81
فعالیت جدی در داستان نویسی از سال 1386

کتاب ها
نبض کوچه را بگیر( مجموعه شعر) 1389
پیراهنی جز صدای تو بر تن نمی کنم(مجموعه شعر) 1392
زن های کاغذی(مجموعه داستان) 1395
چهل معشوق گیسوبلند(مجموعه شعر) 1396

جوایز
کاندیدای جایزه شعر زنان خورشید برای مجموعه شعر نبض کوچه را بگیر

نقد ها
هماهنگی میان رکن‌های اصلی داستان
از ایستا بودن داستان پرهیز کنیم.
عنوان داستان، بخشی از متن
گفت‌وگو به داستان روح می‌دهد.
قصه‌نویسی تابع روند جادویی است.
نشانه‌ها در داستانک
داستان ابزاری برای پندهای مستقیم اخلاقی نیست.
به شخصیت داستان اهمیت دهید تا خواننده نیز به او اهمیت بدهد.
هیچ فکری به خودی خود، طرح داستان نیست.
خواننده در پی پایان‌بندی‌های خلاف‌آمدِ عادت است.
در دام تکرار یک تکنیک در داستان نیفتیم.
گسترش شخصیت در میانه‌ی داستان
حرکت و کنش شخصیت
داستان‌نویسی ماجرا نویسی نیست.
ایده به تنهایی نمی‌تواند سازنده‌ی داستان باشد.
جان‌دار کردن شخصیت بی‌جان
باورپذیری متن
جزئیاتِ خوب، صحنه را می‌سازند.
کجا مکث کنید و کجا گذرا عبور کنید.
با مطالعه‌ی بسیار خلاقیت‌تان را پرورش دهید.
شروع‌های تاثیرگذار معمولا از جزئیات خاصی استفاده می‌کنند.
پرداخت شخصیت در دیالوگ
شخصیت در خلال عمل داستانی، پیام نویسنده را به خواننده می‌رساند.
خلق صحنه‌ی تکان‌دهنده با کمترین کلمات
از اطلاعات و جزئیات درست استفاده کنید.
بهتر است شخصیت‌ها را یکی‌یکی وارد داستان کنید و به مخاطب بشناسانید.
خودتان ایده‌ها را پرورش دهید.
داستان نیاز به خلق صحنه دارد.
تمرکز روی فعل‌های داستان
صحنه و روایت را متعادل کنید تا داستان شکل و ضرب‌آهنگ و عمق بیشتری پیدا کند.
هر چه بورخس‌وار و دقیق‌تر تخیل کنید، به باورپذیری متن کمک خواهید کرد
هر ایده‌ای برای داستان مینیمال مناسب نیست.
تمرکز روی یک شخصیت
در نشان‌دادن حادثه‌ی اصلی و کشمکش امساک نکنیم.
کشمکش میان انسان و طبیعت
شروع هوشمندانه‌ی داستان در جذب مخاطب نقش مهمی دارد
فشرده‌کردن کلمات در داستانک
گره خوردن راوی به فضای داستان
صداقت و صراحت راوی کودک
شخصیت‌ها در دنیای واقعی سیاه و سفید نیستند.
کاری کنید که خواننده احساس حرکت کند.
دیالوگ وجه مشترک نمایشنامه و داستان
قدم اول: به طور حرفه‌ای داستان بخوانید.
از عناصر داستانی غافل نشوید.
داستان، بیان یک مضمون نیست.
نویسنده گاهی باید به احترام مخاطب سکوت کند.
تطابق زمان کش‌دار واقعی با زمان روایت داستان
بی‌خبری مخاطب و باورناپذیری داستان
شخصیت را گم نکنیم.
تعلیق به معنای فریب مخاطب نیست.


امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت