مریم اسحاقی



زندگی نامه
متولد رشت دی ماه 1348
دانش آموخته رشته پزشکی
فعالیت وبلاگ نویسی و انتشار نقدها در سایت های ادبی و روزنامه فرهیختگان از سال 81
فعالیت جدی در داستان نویسی از سال 1386

کتاب ها
نبض کوچه را بگیر( مجموعه شعر) 1389
پیراهنی جز صدای تو بر تن نمی کنم(مجموعه شعر) 1392
زن های کاغذی(مجموعه داستان) 1395
چهل معشوق گیسوبلند(مجموعه شعر) 1396

جوایز
کاندیدای جایزه شعر زنان خورشید برای مجموعه شعر نبض کوچه را بگیر

نقد ها
صحنه و روایت را متعادل کنید تا داستان شکل و ضرب‌آهنگ و عمق بیشتری پیدا کند.
هر چه بورخس‌وار و دقیق‌تر تخیل کنید، به باورپذیری متن کمک خواهید کرد
هر ایده‌ای برای داستان مینیمال مناسب نیست.
تمرکز روی یک شخصیت
در نشان‌دادن حادثه‌ی اصلی و کشمکش امساک نکنیم.
کشمکش میان انسان و طبیعت
شروع هوشمندانه‌ی داستان در جذب مخاطب نقش مهمی دارد
فشرده‌کردن کلمات در داستانک
گره خوردن راوی به فضای داستان
صداقت و صراحت راوی کودک
شخصیت‌ها در دنیای واقعی سیاه و سفید نیستند.
کاری کنید که خواننده احساس حرکت کند.
دیالوگ وجه مشترک نمایشنامه و داستان
قدم اول: به طور حرفه‌ای داستان بخوانید.
از عناصر داستانی غافل نشوید.
داستان، بیان یک مضمون نیست.
نویسنده گاهی باید به احترام مخاطب سکوت کند.
تطابق زمان کش‌دار واقعی با زمان روایت داستان
بی‌خبری مخاطب و باورناپذیری داستان
شخصیت را گم نکنیم.
تعلیق به معنای فریب مخاطب نیست.
لحن راوی هماهنگ با موقعیت
زیاده‌روی در گره‌گشایی، هیجان را از نقطه‌ی اوج داستان می‌گیرد.
پرهیز از شاعرانگی
صحنه و جزئیات در خدمت داستان
گزارش مستقیم به خواننده‌، داستان را متوقف می‌سازد.
علت اتفاق داستانی چیست؟
گره‌گشایی در زمان مناسب
موضع یک شخصیت نسبت به آدم‌های دیگر، نسبت به خودش و نسبت به رویدادهای داستان
اهمیت خط سیر داستان
پایان‌بندی داستان ریشه در میانه‌ی داستان دارد.
یادداشت‌های اینستاگرامی
آخرین فراز، آخرین جمله
جهانِ داستانیِ باورپذیر
نشانه‌ها را هرز ندهیم.
به داستان انرژی بدهیم.
پنهان کردن و ابهام در متن، با سپیدخوانی متفاوت است.
ایده در سایه
لحنِ راوی
در خرج‌کردن کلمه‌ها خسیس باشید.
هماهنگی رکن‌های داستان
چه کسی و از کجا صحنه را نگاه می‌کند؟
پابند به راست‌گویی نباشید.
انتخاب شخصیتِ محوری
سلسله مراتب شخصیت‌ها
یکپارچگی عامل مهمی در ایجاد وحدت در پی‌رنگ است.
ذهن غربال‌گر نویسنده
متن، صحنه‌ی نبردی از نیروهای معناساز
در دلهره نگه‌داشتن و رهاکردن خواننده.
ساختار عمقی مانند چسبی تکه‌های اثر را کنار هم حفظ می‌کند.


امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت