کیوان سلحشوری‌مهر



زندگی نامه
کیوان سلحشوری مهر/ متولد تهران 1351 خورشیدی/شاعر،نویسنده،منتقد،مدرس
1- همراهی و همکاری با انجمن شعر و داستان حوزه هنری گیلان از سال 1370 به بعد.
2- مجری و عضو هیئت امنای داستان حوزه ی هنری گیلان از سال 1377 و برگزار‌کننده و عضو هیئت داوران مسابقه داستان‌نویسی.
3- عضو هیئت مؤسس انجمن داستان فرهنگ سرای خاتم الانبیاء(ص) گیلان سال 1382.
4-مؤسس و مجری انجمن ادبی هشتم مِی(روز جهانی نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر) با دومحوریتِ جداگانۀ داستان و شعر و عضو هیئت داوران مسابقه داستان‌نویسی هشتم مِی
5- مؤسس و مدرس واحد تحقیقات، پژوهش و آموزش ادبی ( کارگاه شعر سپید و ادبیات داستانی) در هلال احمر گیلان
6- فیلمنامه‌نویس و فیلمساز ؛ فیلم‌های کوتاه " ویولون جادویی ، پری کوچک غمگین و شاهزاده تاریکی؛ سپتامبر 2013 "،" بوسه‌زن از کار افتاده ( دردست تولید)" و...
7- نمایشنامه‌نویس؛ منتخب همایش کشوری فصل دوازده چهار فصل ایران، عبور از مه؛ مرداد 1390"،" تولد یک فرشته"،"خواب‌عجیب بنجامین‌سولجر"و...
8- برگزاری کارگاه ادبی( داستان و شعر) درجهاد دانشگاهی شهر رشت در سال 1393.
9- برگزاری کارگا‌ه ادبیات داستان و شعر سپید، فیلمنامه و نمایشنامه، دیالوگ‌نویسی، نقد و...در برخی از اماکن آموزشی غیر دولتی و خصوصی و...
10-مورخ تاریخ شفاهی هنرمندان حوزه هنری گیلان از سال 1390 تا به اکنون

کتاب ها
1- تاریخ‌شفاهی"خداحافظ چارلی 1393"چشمان بی‌شواله"،" خستگی‌ناپذیر" و...
2- داستان‌؛" سه‌گانۀ داستان کوتاه"،" مردی که پشه‌ها عاشقش شدند"و...
3-قصه‌ کودکان؛" جادوی رُواربانو و شهری‌خانم‌ بازیگوش( جلد اول قصه‌های‌عموسبیلو؛ در دست چاپ)"،"ارباب‌آتش و جادوی جنگلبان کوچولو( جلد دوم قصه‌های عموسبیلو)"و...
4- شعر سپید در دست چاپ" 409،408،407...کودک بعدی لطفاً"،" نه دیگر عاشق نمی‌شوم "،"نه به فرشته که شلیک نمی‌کنند"و...
5-شعر کودک" آقاجون مرد میدونه( در دست چاپ)"
6-تألیف فرهنگ لغت و ضرب‌المثل جامع فارسی به گیلکی مرکزی و حومه( گیلکی آسان) دردست چاپ و...



نقد ها
انتقال صحیح‌تر مفاهیم روایی، در بخش‌های توصیفی داستان، از طریق رعایت وجه رسمی زبان
لطفاً بدون تعجیل به ترمیم و بازنویسی داستان‌تان بپردازید
قواعد توصیه شده، مانعی برای گسترش خلاقیت‌های نوشتاری نیستند
بخش پایانی داستان را به طرز دقیق‌تری برنامه‌ریزی کنید
زبان داستان را رسمی، اما صمیمانه بنویسید
دقیق، منسجم و مؤثر
یک ویژگی مشترک با دو گونه روایت‌پردازی متفاوت
انتخاب‌های دقیقی که مانع گزارشی-اخباری شدن روایت می‌شوند
اولویت‌ها برای ارائه وفادارانه وقایع مهم تاریخی
بهتر است که وجه اخلاقی داستان، درون لایه‌های جذاب روایت‌پردازی قرار بگیرد
لزوم احاطه هم‌زمان بر روی جزئیات تاریخی و قواعد ضروری روایت‌پردازی
تأثیر محسوس هر واژه در نحوه شکل‌گیری صحیح‌تر روایت
آیا منظور از تألیف داستانک، صرفاً ایجاد غافلگیری در متن است؟
روایت شگفت‌انگیزی که از قابلیت ماندگاری رواییِ بسیار مؤثرتری برخوردار است
تأثیر محسوس نام‌گذاریِ محاسبه شده در داستان
قبل از بازنویسی نهایی، برای مدتی از متن فاصله بگیرید
تأثیر راوی در نحوه شکل‌گیری صحیح روایت
روند سخت تصمیم‌گیری برای تنظیم نهایی حجم روایت
داستان‌های فانتزی به برنامه‌ریزی روایی یک‌دست‌تر و مشخص‌تری نیاز دارند
زبان قصه‌گویی و زبان قصه‌نویسی
بهره‌گیری متناسب از تمامی ظرفیت‌های راوی انتخابی
همه عناصر موجود در متن، بایستی که در خدمت روایت قرار بگیرند
تغییر محاسبه شده عوامل اصلی روایت
اجتناب از اطناب، موجب انسجام و مفهومی‌تر شدن روایت می‌شود
تنظیم صحیح ارکان جمله به انتقال مفهومی هرچه صحیح‌تر روایت کمک می‌کند
تطبیق حداکثری روایت با ظرفیت‌های قابل گسترش سوژه
سوژه‌های تلفیقی به تنظیم متفاوت‌تری نیاز دارند
معمولاً یک روایت موفق، از حوادثی ضروری، محسوس و پیش‌برنده تشکیل می‌شود
انسجام مفهومی از طریق برنامه‌ریزی روایی میسر می‌شود
ویژگی‌های ضروری روایت
به سوژه‌های منحصربه‌فرد فرصت گسترش روایی بیشتری بدهید
سوژه‌هایی که در ساختار رمان مؤثرتر عمل می‌کنند
منظور از گسترش روایی، الزاماً افزایش حداکثریِ واژگان نیست
جزءپردازی‌های برنامه‌ریزی شده، موجب منحصربه‌فرد شدن روایت می‌شوند
اولویت‌های روایت‌پردازی در داستان‌نویسی
سوژه‌های خاطره‌گونه را بایستی که روایت‌پردازانه تألیف کرد
روند موفق بازنویسی، الزاماً به معنی اضافه کردن به حجم روایت نیست
گاهی اوقات بازنویسی، منجر به تغییراتی ساختاری می‌شود
قواعدی که موجب موفقیت روایی یک اثر می‌شوند
غافلگیری بدون تأویل‌پذیری، تأثیرگذاری چندان ماندگاری ندارد
برنامه‌ریزی دقیق برای نحوه شکل‌گیری «نقطه اوج» حوادث در داستان
سوژه‌هایی که نیازمند اطلاع‌رسانی روایی گسترده‌‌تری هستند
لزوم احاطه بیشتر بر ویژگی‌های روایی سوژه انتخابی
دیالوگ‌های غیرضروری به راحتی قابل حذف یا جایگزین شدن هستند
تصمیم‌گیری برای سوژه‌های چند وجهی، کار چندان آسانی نیست
روند صبورانه گسترش مهارت‌های نوشتاری
بهره‌گیری حداکثریِ روایی از حداقل واژگان به کار گرفته شده در داستان
مدیریت روایی، مانع شکل‌گیری اطناب در داستان می‌شود
استفاده بهینه از ابزارهای مؤثری که در دسترس هستند
نه کاملاً محاوره‌ای و نه کاملاً خشک و رسمی


امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت