احسان رضایی کلج



زندگی نامه
با ارایه چند دست‌نویس در 13 سالگی به عضویت آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درآمدم. پنج سال تمام هر هفته از غرب به شرق تهران راه می‌پیمودم تا در جلسات نقد استاد عزیز محمدجواد جزینی شرکت کنم. هم زمان با حضور در دانشگاه، دومین آفتاب عالم‌تاب جهان ادبیات به زندگی من تابید و با استاد فقید محمد ایوبی آشنا شدم. پنج سال سه‌شنبه‌ها به همراه دو شاگرد دیگر به منزل ایشان می‌رفتیم و می‌خواندیم و می‌خواند. چوبمان می‌زد، می‌سوختیم و می‌نوشتیم. نوشتن شده بود بخش جدایی ناپذیر از وجود ما. بعد از مرگ استاد دل و دماغ نوشتن نماند تا سال 1392 که با دوستانم کافه داستان را بنا نهادیم. کافه داستان ابتدا تنها یک گروه کوچک بود برای نقد داستان ولی چندی بعد صاحب وبلاگ و سایت شدیم. فعالیت‌هایم ادامه داشت و داستان کوتاه‌هایم در مجلات و سایت‌های مختلف کاغذی و اینترنتی چاپ می شد تا در سال 1395 بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان فراخوانی برای آموزش رمان داد. احمد دهقان را روز مصاحبه‌ي حضوری همانجا دیدم و شد سومین نور عالم‌تاب زندگی ادبی من. زیر نظر هم‌او بود که رمانم را نوشتم. بعد از این اتفاق دبیر انجمن ادبی قاف شدم. همین‌طور در قالب منتقد در گروه مدرسه‌ی داستان جناب استاد جزینی فعالیتم را آغاز نمودم و جلسات نقد حضوری هر هفته‌ی کافه داستان نیز ادامه‌دار شد. نقدهای من در مجللات و سایت‌های مختلف چاپ شده و حالا که عضوی کوچک در نقد داستان شده‌ام امیدوارم بتوانم هرچه بیشتر در خدمت نویسندگان جوان باشم.
www.cafe-dastan.ir

کتاب ها
رمان "نیمی از من سهم خواب‌هایم" نشر نیماژ

جوایز
برگزیده جشنواره داستان کوتاه انتشارات علمی و فرهنگی 1384
برگزیده جشنواره داستان کوتاه جنوب 1397

نقد ها
چرا داستان می‌نویسم؟
کار نویسنده بازنویسی یک صحنه تاریخی نیست
ارجاع بیرونی باید با داستان مرتبط باشد
داستان هنوز نیازمند برجسته سازی روابط علت و معلولی است
بازنویسی چگونه است؟
داستانی خوب ولی نیازمند بازنویسی در روابط علت و معلولی
نظرگاه باید در اثر نمود عینی داشته باشد
از مستقیم گویی و قضاوت در اثر خود بپرهیزید
داستان باید باورپذیر باشد
داستان در هر ژانری باید پیرو منطق اثر باشد
پراکنده نویسی و اطناب به داستان ضربه می‌زند
مینیمالی کم اثر
وقایع‌نگاری تنها تمرینی است برای نوشتن
برای یافتن و پرداخت سوژه باید مدت‌ها وقت بگذارید
از توصیفات گنگ بپرهیزید
روایت فرعی را به داستان اصلی نزدیک کنید
باید بسیار بیشتر داستان بخوانید
داستان نیازمند پرداختی درست و باورپذیر است
گنگ نویسی آفت ادبیات داستانی است
معجزه‌ی بازنویسی
از بازنویسی خسته نشوید
اضافات داستانتان را حذف کنید
نوشتن داستان نیازمند عرق ریزی روح است
هرس کردن داستان بسیار مهم است
ماجرایی در قالب حکایت
مینی‌مالی خوب ولی کم اثر
برای بازنویسی عجله نکنید
در داستان نباید بیش از اندازه اغراق کرد
ما فقط در فرم از نویسندگان غیر ایرانی یاد می‌گیریم ولی باید درونمایه اثرمان ایرانی باشد
جای جزئیات داستانی خالی است
به دنبال محتوا باشید
از تخیل خود برای نوشتن داستان استفاده کنید
طلسم داستان خود را بشکنید
در انتقال مفهوم موفق نبوده‌اید
ارائه نظریه نیازمند اثبات است
پیش از نوشتن به سوژه خود فکر کنید
زبانی قصه‌پرداز اما متنی پر اشتباه
به پایان بندی اثر بیشتر فکر کنید
داستانی خوب با پایان بندی ناقص
چارچوب داستان را بهتر بشناسید
به جهان پیرامونتان عمیق‌تر نگاه کنید
به شخصیت‌های خود فرصت زیست بدهید
داستان باید باورپذیر باشد
درونمایه اثر باید قوی باشد
داستان نباید تاویل پذیر باشد
داستان باید دارای محتوا باشد
وجود نظرگاه در داستان بسیار مهم است
داستانی بسیار خوب اما نیازمند بازنویسی
وجود نظرگاه اثر شما را کامل می‌کند
داستان خوبی را شروع کرده‌اید


امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت